Ce este agresivitatea în mediul școlar și cum poate fi ea combătută

Ce este agresivitatea în mediul școlar și cum poate fi ea combătută

Se stie deja că la școală copiii pot fi agresați de colegi de aceeași vârstă sau de cei mai mari. Acest gen de comportament agresiv se numește, generic, „bullying”. Bully e persoana care agresează altă persoană, chit că vorbim de mediul școlar sau de relațiile interumane de la locul de muncă sau chiar din familie. Deci Bully = Agresor.

Se mai știe că există o corelație directă și clară între experiența de a fi fost agresat la școală (ori în familie) și posibilitatea de a dezvolta mai târziu o adicție.

Ce este bullying-ul?

Dacă are un nume englezesc, nu înseamnă că este ceva nou. Bullying înseamnă multe, de la sâcâială și mici aluzii răutăcioase la porecle degradante și comentarii sexuale. Bullying înseamnă amenințare și inducerea sentimentelor de frică, rușine, tristețe.

Alte comportamente agresive (de bully): să degradezi reputația cuiva (prin bârfe care îi cauzează răul, și duce la pierderea imaginii sale bune), să abandonezi pe cineva cu care ai un proiect, o călătorie, să îl izolezi în mod intenționat, să îi convingi pe alții să nu se împrietenească cu persoana care e ținta agresiunilor, să vorbești pe la spate, să faci de râs pe cineva și să îi induci sentimente de rușine.

Adesea oamenii agresori cred că nu e ceva grav, că au „glumit”. Dar gluma poate răni foarte rău pe cel care este ținta ei. Sarcasmul, ironia, deprecierea, toate acestea sunt forme de agresivitate verbal și ele trebuie combătute.

Evident, agresivitatea poate să fie și fizică. De obicei, se escaladează de la agresivitate verbală la cea fizică, dacă nu sunt luate măsuri de oprire.

Scuipatul, lovirea, bătaia repetată și violentă, împingerea, gesturi obscene făcute către celălalt, furatul obiectelor personale sau ascunderea lor, toate acestea sunt agresiuni clare și ele trebuie oprite. Cum spuneam mai sus, astfel de „glume nevinovate” („nevinovate” doar în mintea celui care le face) pot să distrugă o viață. Ținta agresiunilor poate dezvolta o anxietate socială mare, pe care să nu o poată ține sub control decât recurgând la o substanță adictivă, liniștitioare doar pe moment.

Cyberbullying

O formă nouă de agresiune este cea online. Este nouă, dar nu mai puțin nocivă. Se cunosc cazuri de oameni care s-au sinucis în urma agresivității unor bullies de pe internet. Este foarte periculoasă și pentru că pe internet agresorul este anonim cel mai adesea, sau are o identitate fictivă. Copiii de toate vârstele trebuie preveniți cu privire la acest gen de agresivitate. Să știe semnele, să vorbească cu părinții dacă sunt abordați de cineva suspect. Etc.

 

Cum combatem agresivitatea în mediul școlar (și oriunde altundeva)

  1. Informăm copiii. Ei nu știu de la natură ce este nociv și ce nu, mai ales dacă și se spune că e o „glumă”. Tind să minimalizeze ce li se întâmplă, dar efectele psihice pe termen lung nu pot fi mininalizate. Nu există „glumă” la acest capitol, lucrurile sunt clare: un gest agresiv este un gest agresiv! Nu trebuie tolerate nuanțe aici.
  2. Vorbim cu ei acasă și la școală. Îi încurajăm să spună ce li se întâmplă. Punem întrebări țintite (copilul poate că nu se gândește că e agresat online, deci trebuie să fie o întrebare frecventă a părinților: „Te sâcâie cineva pe Internet?”).
  3. Observăm cum se comportă copiii în grupuri sociale, dacă sunt timizi, dacă se retrag, poate fi un semn de agresiune. Observăm comportamentul altor copii în mediul social.
  4. La semne de anxietate socială sau depresie, copilul trebuie dus la psiholog. Acesta poate fi o persoană neutră, în care copilul să aibă încredere și să spună ce i se întâmplă, dacă simte că nu poate fi ajutat de părinți.
  5. Copiii agresivi trebuie opriți din comportamentul lor imediat. Nu trebuie tolerată nicio „glumiță”. Nu se știe ce impact are „glumița” asupra copilului-victimă. Părinții copiilor agresori trebuie să fie conștienți de comportamentul negative al fiului sau fiicei lor și să îl descurajeze. Este bine să îi învățăm pe copii empatia întrebându-i: „Tu cum te-ai simți dacă ți s-ar face și ție așa ceva?”
  6. Copilul – victimă trebuie să evite izolarea. Puterea stă în prietenie și grup. Trebuie să își facă amici care să-l apere sau să raporteze familiei și profesorului când acesta e agresat.
  7. Profesorii trebuie să se întâlnească frecvent cu părinții și să discute problema. Prevenirea acestui flagel e o chestiune serioasă, care implică toată societatea. Trebuie discutate împreună măsuri de prevenție, trebuie discutat deschis despre autorii agresiunilor, trebuie condamnat în mod repetat acest comportament.
  8. Standarde de comportament înalte. La începutul anului școlar este bine să li se reamintească elevilor și părinților că școala nu tolerează bullyingul. Un cod scris de comportamente pozitive și așteptări înalte trebuie prezentat tuturor. Regulile de bună purtare nu se negociază.
  9. Copiii colegi ai victimei trebuie să se solidarizeze cu aceasta și să raporteze agresorul. Nu e vorba de „pâră” ci de abaterea de la conduita morală. Cineva care tace asupra unei agresiuni este complice, iar acest mesaj trebuie spus iar și iar.

 

 

4 thoughts on “Ce este agresivitatea în mediul școlar și cum poate fi ea combătută

  1. Buna ziua . Mulțumim pentru interesul arătat articolului nostru . La punctele 5-9 am încercat sa povestim ce S-ar putea face pentru a preveni un comportament agresiv de către ceilalți actori din poveste( părinți și profesori ) , ce a ajutat pana acum din experiența noastră practică. Agresorul trebuie și el ajutat pentru ca este un copil cu probleme care arată prin comportament ca vine dintr-un mediu familial si social cu probleme . Va mulțumim pentru ideea de a scrie și despre asta .

  2. Bună ziua,
    Cum poate fi oprit agresorul (grupul de agresori) daca părinții nu recunosc problema și refuză orice fel de sugestie, ajutor de specialitate?
    Mulțumesc!

  3. Buna ziua, multumim, intrebarea dumneavoastra este una importanta, referitoare la o situatie care poate fi intalnita uneori. In situatiile in care parintii nu stiu cum sa intervina sau neaga comportamentul problematic al copilului lor, este recomandat si necesar sa fie instiintata scoala, tot aceasta fiind cea care poate avea rolul de a media oprirea bullying-ului, de a intelege situatia si de a pregati strategia si maniera de interventie cea mai potrivita, pentru toti cei implicati. Va multumim pentru interesul aratat articolului.

Lasă un răspuns la Clinica Aliat Suceava Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *