Dependenta de internet

CE ESTE DEPENDENTA DE INTERNET?

Desi Internetul a devenit una dintre cele mai importante resurse de informatii, utilizarea necontrolata, patologica a Internetului – adica, dependenta de Internet – poate avea un impact negativ asupra performantelor scolare, a relatiilor de familie si asupra starii emotionale a adolescentilor, fiind un comportament cu semne si simptome similare cu cele ale oricarei alte dependente.

Dependenta de Internet este definita ca o pierdere compulsiva a controlului impulsurilor legate de utilizarea Internetului (jocuri online, retele sociale, sesiuni-maraton de navigare pe Internet) care implica in principal dependenta psihologica de Internet iar simptomele sunt comparabile cu ale altor comportamente adictive, cel mai apropiat fiind jocul de noroc patologic.

Aproape fiecare studiu efectuat pe aceasta tema a identificat nu numai o corelatie directa intre varsta si dependenta de Internet, ci si, de asemenea, o corelatie intre varsta si neglijarea responsabilitatilor legate de munca sau scoala.

Prin urmare, adolescentii si adultii tineri sunt mai susceptibili de a fi dependenti de Internet decat orice alta grupa de varsta, si in randul tuturor persoanelor care sufera de aceasta dependenta, adolescentii si adultii tineri sunt mai susceptibili de a-si neglija de munca si scoala decat adultii mai mari cu acelasi tip de comportament dependent.

Abuzul de internet este atat de frecvent incat DSM („Manualul de diagnostic si statistica a tulburarilor mentale”), care este publicat de Asociatia Americana de Psihiatrie, are in vedere, in prezent, adaugarea unui asemenea diagnostic in urmatoarea sa editie propusa pentru publicare, alaturi de alte probleme de sanatate mintala, cum ar fi tulburarea bipolara, schizofrenie si tulburarile de personalitate.

Dependenta de Internet acopera o varietate de comportamente si de probleme de control al impulsurilor, care includ:

• Dependenta de sex virtual (Cybersex addiction) – utilizarea compulsiva a pornografiei pe Internet are un impact negativ asupra relatiilor intime din viata reala. Sexualitatea sanatoasa este o experienta de viata integrata, in timp ce, comportamentul sexual virtual este un mijloc de a depasi emotii negative, plictiseala, anxietatea, problemele de cuplu, dificultatile de relationare sau din nevoia de a simti ca esti important, dorit sau puternic.

• Dependenta de relationare virtuala (Cyber-Relationship addiction) – dependenta de retele sociale, camere de chat si mesagerie, pana la punctul in care prietenii virtuali, on-line devin mai importanti decat relatiile cu familia si prietenii din viata reala, care ajunge sa para goala si lipsita de bucurie. Aceasta realitate falsa devine deosebit de periculoasa si determina o dependenta mult mai severa decat celelalte tipuri de comportamente legate de Internet. Atunci cand este utilizat in mod responsabil, Internetul poate fi un loc minunat pentru a interactiona pe plan social, a intalni oameni noi si a initia chiar relatii romantice. Cu toate acestea, relatiile on-line pot fi, de multe ori, mai intense decat cele din viata reala si pot depasi toate asteptarile realiste. O alta problema este faptul ca, in aproximativ 50% din cazuri, oamenii mint despre varsta lor, greutatea, ocupatia, starea civila sau adopta identitati false, uneori chiar de gen.

• Comportamente compulsive pe Internet (Net Compulsions) – joc de noroc patologic, utilizarea compulsiva a site-urilor de cumparaturi sau licitatii online, care conduc, de multe ori, la probleme financiare. Persoanele cu asemenea comportamente cumpara lucruri de care, de cele mai multe ori, nu au nevoie si pe care nu si le pot permite, cu scopul de a experimenta bucuria introducerii ofertei castigatoare.

• Supraincarcarea informationala (Information overload) – comportament compulsiv de cautarea in baze de date sau navigare pe internet (web surfing, browsing), avand ca efect randament profesional mai scazut si interactiune sociala redusa.

• Dependenta de calculator (Computer addiction) – utilizare excesiva a jocurilor pe calculator off-line (Solitaire, Minesweeper) sau a programelor de calculator.

DE CE ADOLESCENTII SUNT CEI MAI VULNERABILI?

Neurologii folosesc termenul „neuroplasticitate” pentru a exprima capacitatea creierului de a se modifica si de a dezvolta modele noi de transmitere a informatiilor. Neuroplasticitatea este implicata in procesul de invatare, precum si in controlul emotional. Aceasta caracteristica a creierului de a se schimba este extrem de crescuta la varsta adolescentei, cand comportamentele si abilitatile sunt extrem de maleabile, fapt ce creeaza atat oportunitati cat si numeroase vulnerabilitati. Prin neuroplasticitate, creierul cauta modalitati de lucru diverse pentru a functiona eficient iar atunci cand unele activitati ajung sa faca parte din rutina unui adolescent, conexiunile utilizate pentru realizarea acestora sunt intarite. Experientele repetate creeaza retele de conexiuni sinaptice iar acestea devin mai puternice si mai complexe prin utilizarea lor constanta. La aproximativ 11 sau 12 ani, caile mai putin utilizate ajung sa intre in declin si in cele din urma dispar – dupa principiul „use it or loose it”. Daca un adolescent este pasionat de muzica, sport sau lectura, celulele si conexiunile care contribuie la insusirea acestor abilitati vor fi cele mai dezvoltate. Daca interesele sale sunt pentru jocuri video, vor supravietui celulele si conexiunile activate in timpul acestora. Conexiunile ineficiente sau slabe sunt „tunse” in acelasi mod in care un gradinar ar tunde un copac sau un tufis, oferindu-i forma dorita.

Pierderea conexiunilor interneuronale (pruning) neutilizate in adolescenta este un proces de reorganizare a unor procese importante, cum ar fi, inhibitia raspunsurilor, memoria de lucru, abilitatea de a opera cu mai multe concepte in acelasi timp, de a acumula noi informatii, ignorand cu mai multa usurinta informatia irelevanta, de a intelege logica argumentelor celorlalti. Aceasta pierdere este sanatoasa pe termen lung si elimina retele care nu sunt necesare pentru a face loc unor lanturi de celule nervoase mai eficiente si mai rapide de procesare a informatiilor pe masura ce devenim adulti.

Ritmul biologic al somnului in adolescenta este diferit de cel al adultilor deoarece melatonina, un hormon necesar pentru somn, devine disponibila la adolescenti la ore mai inaintate, seara si ramane in organism mai mult, spre dimineata, spre deosebire de adulti. Privarea de somn poate afecta starea de dispozitie, performanta, atentia, invatarea, comportamentul si functiile biologice.

Dezvoltarea creierului in adolescenta este diferita la fete fata de baieti. Astfel, la fete dezvoltarea si reorganizarea creierului incepe mai devreme decat la baieti.

Expertii spun ca, la varsta de 16-17 ani, in comparatie cu adultii, adolescentii sunt, in medie, mai impulsivi, mai agresivi, mai instabili din punct de vedere emotional, isi asuma mai multe riscuri, sunt mai reactivi la stres, mai vulnerabili la presiunea grupului, mai predispusi la a supraestima efectele deciziilor pe termen scurt si lung si au tendinta de a nu lua in considerare modalitati alternative de actiune.

CARE SUNT SEMNELE DEPENDENTEI DE INTERNET?

Atunci cand te simti mai confortabil cu prietenii de pe Facebook decat cu cei reali sau nu te poti opri din jocuri video, jocuri de noroc sau pur si simplu, surfing, chiar si atunci cand acestea au consecinte negative asupra vietii tale, ai toate sansele sa te afli in pragul unei dependente.

1. Ai o dorinta sau un impuls puternic de a folosi internetul si ai un sentiment de euforie atunci cand te afli on-line.

2. Reducerea timpului pe care il petreci pe Internet sau oprirea Internetului duce la simptome de sevraj (de exemplu, stare generala proasta, neliniste, iritabilitate, lipsa de concentrare, tulburari de somn) si simptomele mai sus mentionate pot fi ameliorate prin inlocuire cu dispozitive electronice similare (de exemplu, TV, jocuri portabile, jocuri de noroc).

3. Ai nevoie sa prelungesti continuu timpul de utilizare a Internetului, precum si gradul de implicare in activitatile pe Internet pentru a atinge un sentiment de satisfactie. Esti continuu preocupat de activitatile pe calculator atunci cand nu te afli in fata acestuia, petreci pe Internet mai mult timp decat intentionezi.

4. In ciuda cunostintelor pe care le ai privind efectele sale nocive, iti este greu sa te opresti din utilizarea Internetului. Atunci cand ceilalti incearca sa te opreasca, iti aperi cu inversunare dreptul de a utiliza calculatorul asa cum doresti, indiferent daca oamenii din viata ta se simt lasati pe dinafara si neglijati.
5. Ai dificultati in a controla durata de timp pe care o petreci pe Internet si eforturile de a diminua acest timp si de a-ti controla comportamentul on-line au esuat de mai multe ori.

6. Ca urmare a utilizarii Internetului, interesele tale pentru activitati sociale si recreationale sunt reduse sau absente, iti neglijezi prietenii si familia. Simti ca nimeni din viata „reala” nu te intelege mai bine decat prietenii tai on-line.

7. Utilizarea Internetului este uneori, o modalitate de a scapa de probleme sau de a masca  unele sentimente negative.

8. In fata profesorilor, a colegilor de scoala, prietenilor sau profesionistilor ai tendinta de a nega sau de a minimaliza importanta pe care o acorzi Internetului si te simti vinovat. Ai o stare de anxietate sau depresie atunci cand ceva sau cineva scurteaza timpul sau intrerupe planurile tale de a utiliza computerul.

9. Neglijezi indeplinirea sarcinilor la scoala sau acasa si lasi totul pe ultima suta de metri.

10. De multe ori sari peste orele de somn pentru a petrece timp la calculator

11. Prezinti simptome/disconfort fizic: dureri de spate si gat, dureri de cap, te-ai ingrasat sau ai scazut in greutate, sindrom de tunel carpian, tulburari de vedere, senzatie de uscaciune sau intepaturi la nivelul ochilor, tulburari de somn.

CUM PUTEM EVITA DEPENDENTA DE INTERNET?

Mai jos vom enumara cateva metode prin care se poate tine sub control utilizarea excesiva a Internetului. Acestea pot fi aplicate de tine, dar noi te sfatuim sa primesti ajutor din partea apropriatilor. Este usor ca o persoana sa revina la modele vechi de utilizare, mai ales atunci cand este nevoita sa foloseasca internetul des.

  • Recunoaste existenta altor probleme care ar putea sustine dependenta de Internet. Daca o persoana se lupta cu depresie, stres, anxietate, de exemplu, adictia pentru Internet poate fi doar un mod de a a fugi si ingropa aceste trairi negative.
  • Sporesteti abilitatile de a face fata unei situatii. Poate ca descarcarea sentimentelor negative pe Internet este modalitatea unei persoane de a face fata stresului sau nervozitatii. O persoana poate avea probleme de relationare cu ceilalti in viata reala sau poate fi excesiv de timida. Dezvoltarea acestor aspecte pot ajuta la indepartarea stresului sau tensiunii vietii de zi cu zi fara a apela la utilizarea compulsiva a Internetului.
  • Consolidareaza reteaua ta de sprijin. Cu cat o persoana are mai multe relatii in viata reala, cu atat va avea mai putin nevoie de internet pentru interactiunea sociala. Este important sa puneti timp intr-o saptamana deoparte pentru activitatile cu familia sau prietenii. Daca o persoana este timida, aceasta poate fi incurajata sa caute grupuri cu interese comune, cum ar fi echipe sportive, grupuri de lectura, cursuri de pictura etc. Acest lucru permite interactiunea cu ceilalti si dezvoltarea naturala a relatiilor.
  • Tine o evidenta a timpului petrecut. Tine cont de timpul pe care ti-l petreci online. Incearca sa te monitorizezi si sa ai o idee clara a motivelor pentru care petreci cateva ore atunci cand iti propui sa stai doar 10 minute.
  • Stabileste obiective clare pentru utilizarea Internetului. Stabileste inainte sa te asezi la calculator ce vrei sa faci si cat timp vrei sa-l folosesti in acest scop. Poti folosi chiar o alarma care sa te anunte ca timpul tau s-a scurs. Poti totodata sa-ti propui sa inchizi calculatorul la aceeasi ora in fiecare seara.
  • Inlocuieste activitatile online cu altele. Atunci cand esti singur si te plictisesti dorinta de a intra online este mare, dar o poti evita prin desfasurarea altor activitati, cum ar fi treburi prin casa.
  • Recompenseaza-te. Daca faci progrese si iti atinge obiectivele propuse atunci recompenseaza-te.

CUM SA AJUTAM UN TANAR CARE SE LUPTA CU DEPENDENTA DE INTERNET?

Daca timpul petrecut pe Internet ii afecteaza performantele, acesta trebuie sa fie supravegheat si, in cazul in care este nevoie, ajutat. Daca un tanar arata semne de adictie de Internet, exista o serie de masuri care se pot lua:

  • Incurajati-l spre alte interese si activitati. Incurajati-l sa nu mai stea in fata monitorului si ghidati-l spre alte activitati sau hobbiuri.
  • Purtati o discutie generala despre diverse tipuri de probleme. Utilizarea compulsiva a Internetului poate fi cauzata de probleme mai grave. Orice schimbare sau provocare majora in viata cuiva il poate afecta.
  • Cereti ajutor. Adolescentii au tendinta de a se razvrati. Daca totusi aud o informatie de la o persoana de incredere, ei ar putea fi mai dispusi sa asculte. Incearca sa rogi un profesor, consilier scolar, doctor sau un prieten de familie sa vorbeasca cu el. Sa nu va fie frica sa cereti ajutorul unui specialist in cazul in care sunteti preocupat.
  • Fiti un model demn de urmat. Administrati cu grija utilizarea computerului si a Internetului in viata personala.

Sursa: http://helpline.sigur.info/helpline/siguranta-pe-internet/riscuri-pe-internet-dependenta.html

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


clinica-aliat-suceava.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie.