Ghid de sevraj

Ghid de sevraj

Dacă ai consumat alcool sau droguri constant ori ai avut o perioadă în care ai jucat jocuri de noroc și ai ajuns în prezent să nu mai poți controla consumul, primul pas este să te oprești pentru a începe să te tratezi. Odată cu oprirea consumului de alcool, drog, jocuri, este foarte probabil să experimentezi stare de sevraj.

Sevrajul poate fi văzut ca o stare de șoc a creierului pe care o transmite corpului, stare declanșată de faptul că nu mai primește substanța de care a devenit dependent. Sevrajul poate să difere de la persoană la persoană, în funcție de gravitatea dependenței ori de tipul de dependență.

Simptomele de sevraj pe care le-ai putea avea pot fi fizice cât și psihice. Dacă unele substanțe produc mai degrabă sevraj cu simptome fizice (alcoolul, heroina), altele pot să nu declanșeze sevraj fizic accentuat, însă să producă sevraj mult mai puternic la nivel psihic/emoțional.

Chiar dacă pot predomina simptome fizice de sevraj la unele persoane și în unele dependențe, simtomele emoționale sau psihice de sevraj sunt prezente la toate persoanele dependente.

În cazul consumului de alcool, starea de sevraj poate începe la aproximativ 4-6 ore de la încetarea consumului și poate dura până la 3-5 zile. În cazul drogurilor, starea de sevraj se poate prelungi și mai mult în funcție de substanța consumată. În cazul dependenței de jocuri de noroc, jocuri video sau pornografie, chiar dacă nu este vorba de o substanță consumată, starea dată de încetarea comportamentului poate produce simptome psihice/emoționale de sevraj.

Simptomele fizice se sevraj pot include transpirații, tremurături, dureri musculare, amețeli, greață, vărsături, diaree, palpitații, greutate de a respira. Simptomele de sevraj de tip emoțional/psihic pot include anxietate, neliniște, agitație, tensiune psihică, probleme de concentrare, iritabilitate, probleme de somn. De cele mai multe ori, stările emoționale de servaj se pot prelungi și după ce stările fizice s-au diminuat.

În cazul unor dependențe, precum dependența de alcool, sevrajul declanșat de oprirea consumului poate cuprinde stări grave, periculoase pentru sănătatea personală, precum delir, tremurături intense, agitație extremă, halucinații, depresie severă, paranoia, panică, convulsii (crize majore de epilepsie), infarct, accident vascular cerebral.

Pentru tratarea sevrajului este recomandată spitalizarea pentru dezalcoolizare/dezintoxicare. Această intervenție implică un set de proceduri medicale (inclusiv administrarea de medicamente) cu scopul de a minimaliza simptomele de sevraj și de a reduce riscul de complicații. Dezalcoolizarea/dezintoxicarea are rolul de a te asista atât în tratarea sevrajului fizic, cât și psihic/emoțional.

În cazul în care te-ai oprit din consum și prezinți stări grave de sevraj, recomandarea este să te adresezi urgent unei unități medicale. Stările grave de sevraj semnalează o stare de criză ce este necesar să fie asistată, supravegheată și tratată medical, înseamnă că au apărut complicații ale stării de sevraj. O astfel de complicație poate apărea în cazul dependenței severe de alcool – pacienții pot să experimenteze Delirium Tremens, o stare psihică gravă manifestată prin agitație extremă, stări de delir și halucinații. În caz că experimentezi stări specifice de delirium tremens, este necesar să ceri ajutor medical de urgență.

De multe ori, intensitatea simptomelor de sevraj și frica de ele îi fac pe cei mai mulți pacienți să continue să consume, numai să nu mai experimenteze stările de rău asociate cu sevrajul. Însă asta va duce la prelungirea suferinței și la agravarea dependenței și a stării de sănătate.

Dacă ești în situația în care nu mai poți controla consumul de alcool ori drog sau jocurile de noroc, înseamnă că ai nevoie de ajutor să te oprești. Este important să știi că poți fi ajutat în a te opri și depăși starea de servaj și în a trata dependența de care suferi.

 Ceea ce ar trebui să știe orice pacient care decide să se oprească din băut sau onsum de droguri este că sevrajul poate fi depășit. Simptomele vor începe să scădă în intensitate odată cu prelungirea absenței consumului, curățarea organismului de toxinele alcoolului sau drogului și restabilirea confortului psihic/emoțional.

Cu toate acestea, chiar și atunci când simptomele de sevraj încep să se amelioreze, riscul de a relua comportamentul dependent persistă încă. De aceea, îți pot fi de ajutor o serie de strategii comportamentale pentru a menține abstinența și a preveni reluarea consumului de alcool, droguri, tutun, sau a comportamentului de jocuri de noroc, video etc.

Nu te izola

Orice pacient care încearcă să se lase de o substanță sau de un comportament adictiv are nevoie de susținere socială, din partea familiei și a prietenilor. Spune tuturor că vrei te-ai oprit din băut sau consum de drog ori din jucat și că ai nevoie de ajutor. Asta poate înseamna spre exemplu să evite consumul de alcool în preajma ta și să îți fie alături dacă îți este rău. Ai nevoie de îngrijiri fizice și de asistență emoțională. Există mulți oameni care au trecut prin simptome de sevraj cu succes. Este bine să cauți comunitatea acestora (azi, pe Facebook, este foarte ușor să îi găsești) pentru că ei te pot ajuta în moduri nebănuite. Solidaritatea umană face minuni.

Așteaptă-te la pofta de alcool sau drog ori de a juca (craving)

În decursul perioadei de sevraj poți simți deseori pofta de a bea un pabar de vin, gândul la efectele drogului sau la starea dată de joc. Gândește-te la pofta asta ca la un val care vine, se umflă, și se sparge. Craving-ul are această dinamică, dacă nu este alimentat, și dacă reușești să îți distragi atenția de la poftă, ea dispare.

Este posibil să depășești un craving și să simți imediat altul. Nu te speria, procedează la fel, lasă valul să treacă, și vei vedea că, în timp, intensitatea lor scade.

Ar trebui spus că un creier sensibilizat la alcool sau drog e vulnerabil pe viață. Unii pacienți simt craving și după ani de zile (mai ales într-o situație de stres, sau dacă sunt expuși la alcool să zicem, la o petrecere) și pot avea o recădere în consum, chiar dacă ani de zile au fost abstinenți.

Evită grupul cu care consumai

Unul din cei mai comuni declanșatori ai consumului este grupul de prieteni consumatori. Dacă vezi că ei nu înțeleg efortul tău de a te lăsa, dacă te îndeamnă să bei sau să iei droguri iar și iar, dacă spun că nu e mare lucru un pahar de vin, evită-i cu totul. Nu ajută la nimic să îi înfrunți, evită-i cu totul. Cel puțin în perioada cât te refaci, până trece sevrajul.

Sport

Chiar dacă nu ai chef și simți că te dor toate și că te lovește depresia, cel mai bun medicament este o plimbare bună în mers rapid. Sportul generează în creier endorfine și asta îți ameliorează dispoziția. Te vei simți mai bine, și asta îți va da puterea de a continua lupta cu adicția.

 Creează un plan B

S-a demonstrat că oamenii reușesc mai bine să urmeze un drum pe care și-l propun dacă se gândesc la ceea ce au de făcut atunci când se abat de la acel drum. Dacă cineva vrea să slăbească dar seara are obiceiul de a deschide frigiderul, atunci trebuie să se gândească în avans la ceea ce poate face pentru a preveni obiceiul. De exemplu, să aibă frigiderul gol. Anticiparea obstacolelor este foarte eficace în a respecta drumul propus.

Dacă vrei să te oprești din consumul de alcool sau de drog dar știi că e posibil să nu te poți abține, încearcă să te gândești la scenariu în care ai putea recădea. Dacă știi că după muncă obișnuiai să intri într-un bar, schimbă ruta obișnuită. Dacă obișnuiai să îți faci cumpărăturile în zona de consum de drog, trimite pe altcineva să facă cumpărături. Ajută foarte mult să prevezi situațiile care ar putea declanșa o recădere și să pui bariere în fața lor.

Gândește-te la beneficiile abstinenței

O tactică bună de a trece peste craving este să te gândești la perioada de după detox și sevraj, când simptomele se vor liniști și vei simți cât de bine este să nu consumi alcool sau droguri deloc. Calitatea somnului va fi mai bună, dispoziția se va ameliora (alcoolul este un depresant și, de obicei, alcoolicii experimentează simptome depresive; marijuana amplifică simptomele de anxietate), vei fi mai concentrat pe ceea ce faci și în general, calitatea vieții tale va crește.

Gândește-te că, dacă vei relua consumul, vei simți o ușurare pe moment, dar o dezamăgire pe termen mai lung, pentru că nu te-ai ținut de scopul principal, acela de a te lăsa de băut sau luat droguri. Fă o listă (scrisă) de beneficii pe care abstinența le va aduce și de probleme (scrise) pe care băutura le perpetuează, ce pierzi și ce câștigi din ambele perspective.

Învață să folosești respirația în relaxare

Respirația adâncă ajută la calmare. Când oamenii sunt stresați, cel mai adesea ei uită să respire corect. Când simți dorința intensă de a consuma, stai câteva minute relaxat pe un fotoliu și respiră adânc, cu ochii închiși. Respirația să fie mai lungă decât inspirația aerului. Vei vedea că starea de stres mai scade din intensitate.

 Bea multe lichide

Bea multe lichide cu electroliți, de tipul celor pe care le consumă sportivii. Stările de greață și deshidratare ce caracterizează sevrajul pot fi îmblânzite consumând băuturi cu calciu, potasiu, sodiu, fosfor și magneziu, minerale pe care corpul le pierde de obicei prin urină și transpirație. Transpirația ce însoțește servajul e semn că aceste minerale se pierd și ele trebuie suplimentate.

Alimentația corectă

Când alcoolul se matabolizează în corp, el se tranformă în zahăr. Din acest motiv, corpul s-a obișnuit cu cantități mari de zahăr. Fructele și legumele ajută la echilibrarea nivelului de glucoză cu care se obișnuise corpul și conțin vitamine necesare în această perioadă.

Dușurile pot ajuta

Sunt bune în diverse situații, inclusiv în depresie, și s-a constatat că au mai ales beneficiul de a opri craving-ul.

Prietenii, socializarea ajută

Dacă nu sunt prietenii care te antrenau în consum sau spre comportamentul de jucat, socializarea este una din sursele cele mai bune de bine emoțional pe care le putem avea gratuit. Prietenii ne ajută să uităm de craving și pot fi o sursă de glume și de stare de bine. Orice îți poate procura puțină bucurie sănătoasă este bine să fie folosit pentru a te încărca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *