Stresul și dependențele

Stresul și dependențele

Se știe deja că există o legătură între dependența de alcool, de tutun și alte substanțe, de jocuri de noroc sau de internet și pornografie și stres. Fiecare dintre aceste dependențe a fost, cel puțin la început, un mod prin care omul respectiv încerca să față față evenimentelor stresante.

Poate că viața de cuplu nu era fericită și respectivul (sau ea) bea ca să uite. Poate că anxietatea socială era mare, neliniștea de a vorbi cu o femeie îl făcea pe un bărbat să recurgă la pornografie, acolo unde femeile sunt accesibile și nu produc anxietate… Poate că scandalurile de acasă îl făceau pe un adolescent să stea ore în șir cu căștile în urechi și să navigheze fără direcție pe Internet până când a uitat de teme și a început să ia note slabe.

Multe dintre dependențe încep ca un fel de „terapie” de liniștire într-o situație stresantă. Unele nu se declanșează astfel și sunt, cel mult, rodul presiunii de grup (mai ales în adolescență). Dar ele, pe parcusul dezvoltării lor, sunt clare forme de „automedicație” în fața stresului. Nu degeaba se spune că „bei ca să uiți”.

Dar cum ar trebui să gestionăm stresul în mod corect și sănătos, astfel încât să nu simțim nevoia de alcool, țigară, drog, etc? Trebuie spus din capul locului că stres există peste tot. Nimeni nu scapă de problemele vieții. Doar că unii le înfruntă mai sănătos și mai adaptativ decât alții. Adicția este un mod dezadaptativ de a înfrunta stresul (de la muncă sau de acasă).

Pune degetul pe rană

Adică identifică ceea ce te necăjește sau te îndurerează. Dă nume problemei, vorbește despre ea și analizeaz-o cu tine și cu un prieten bun sau un terapeut. Primul pas în identificarea sursei de stres este să te întrebi: „Când anume mi se întâmplă să uit să respir?”. Sau „Când mă simt încolțit, fără răspuns sau reacție mulțumitoare la o situație?”

Scrie un jurnal.

Scrie ceea ce a cauzat stresul, cum te simți în acea situație, cum ai acționat ca răspuns, ce poți face sau ai făcut pentru a te simți mai bine.

Adaptarea, Evitarea, Schimbarea semnificației și Acceptarea

Dacă nu poți schimba întâmplarea ca atare (nu poți evita ca partenerul sau partenera să te întâmpine cu reproșuri și agresivitate acasă), schimbă conștient răspunsul acesta automat la stimulul stresor. Cum se face asta?

Învață să spui „nu”.

Află care sunt limitele tale și menține-le și comunică-le și celor din jur. De exemplu, nu vrei să fii pus să ghicești ce îl/o deranjează. Vrei să ți se spună deschis și cu politețe. Cere asta în mod repetat și calm.

Evită oamenii care te stresează.

Dacă cineva „îți apasă butoanele” în mod constant, limitează perioada petrecută alături de acea persoană, sau încheie relația, pur și simplu. Este valabil și în perioada de recuperare după adicție, când pacientul e fragil și nu ar trebui stresat.

Caută relaxarea.

Dacă te stresează știrile de pe Facebook, atunci scoate aplicația de Facebook din telefon. Dacă te stresează să faci singur/ă curățenie, cere ajutorul celor din familie.

Învață să comunici asertiv

Dacă simți că cineva te exploatează emoțional, cere mereu atenția ta, spune-i calm și elegant că nu ești disponibil/ă decât între ora de… și ora de… Comunicarea asertivă înseamnă să spui cee ace dorești fără a-l insult ape celălalt. Citește despre aceste tehnici de comunicare, dacă problema ta este lipsa de asertivitate (care generează frustrare și recurgerea la alcool, tutun, etc pentru a te „calma”).

Priorități bine setate

Muncă, muncă și iar muncă, dar fără pic de relaxare? Dacă după 12 ore de muncă ajungi acasă și primul gest este să torni un pahar de vin (sau mai multe), atunci mai bine lucrează asupra programului și mai elimină din el ce poate fi eliminat.

Un mod adaptativ și sănătos de a gestiona stresul este reformularea a ceea ce te stresează.

De exemplu, dacă te sâcâie zilnic un șef isteric de care deocamdată nu poți să scapi, gândește-te că este un mod prin care tu să exersezi comunicarea asertivă sau să înveți care sunt limitele tale și ce nu admiți.

Sunt unele forme de stres ce nu pot fi reinterpretate și atunci mai bine să fugi de ele. Un astfel de șef este una dintre ele, la fel e un partener abuziv. Dar până la eliberare, găsește partea bună a părții proaste (dacă există așa ceva).

 

Cultivă relațiile sociale bune, calde.

Cultivă prieteniile care te ridică (nu pe cele care te coboară, cum ar fi cei care te îndeamnă să bei alcool cu ei). Prietenii sunt cel mai mare dar. Se spune că familia nu ne-o alegem, prietenii, da. Este datoria și stă în puterea noastră să ne găsim prieteni care să ne ajute să mergem mai departe și să scăpăm de cei care ne țin prizonieri. 

Fă terapie.

Deseori stresul e mare, de nesuportat. Terapia te ajută să te descarci și să vezi soluții la problemele tale.  Un bun terapeut te ajută să vezi acolo unde e întuneric și asta e o binecuvântare și un ajutor .

Fă sport.

Sportul face minuni la orice vârstă. Fie că este vorba despre o plimbare alertă de jumătate de oră, fie ca e vorba de o oră în bazin, sportul duce la generarea de endorfine, moleculele stării de bine. Când te simți bine nu mai simți acut nevoia să bei, să fumezi, etc. Caută prin tot ce poți să îți produci aceste endorfine sănătoase.

 
 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *