Vrei să te lași de fumat? Iată câteva idei de scurtare a suferinței

Vrei să te lași de fumat? Iată câteva idei de scurtare a suferinței

De ce vrei să te lași de fumat? Motivele pentru care o faci sunt esențiale pentru a susține procesul. Nicotina e foarte adictivă și trebuie să știi că nu e simplu. Dar tenul, plămânii și starea ta generală de sănătate vor fi mult mai bune. Dacă ești destul de convins/ă de asta, atunci să trecem mai departe.

 

Fi pregătit/ă să simți simptomele de sevraj. Țăgările sunt eficiente în distribuirea de nicotină în corp și oprirea lor te va expune la senzații neplăcute: anxietate, posibil depresie, dureri de cap, tensiune musculară, poftă de mâncare și creștere în greutate, posibile probleme de concentrare.

Pregătește-te pentru recădere, dar nu te demoraliza. Cam 5% din oamenii care vor să se lase reușesc asta de prima dată. Restul se reapucă. Dar e important să menții decizia și să nu te demoralizezi că ai avut o recădere și ai mai fumat o țigară sau două. Iartă-te dacă s-a întâmplat. Nu ajută să te culpabilizezi.

Alege o dată anume la care vrei să începi. Dacă spui că de la 15 mai nu mai pui țigara în gură, asta dă o structură mai clară deciziei tale. Te ajută să te pregătești de ceea ce urmează, lucru care face mai puțin stresant procesul.

Alege o metodă clară. Vrei să te lași definitiv dintr-o dată? Sau să reduci treptat numărul de țigări? Dacă mergi pe varianta a doua, decide exact câte țigări vei fuma pe zi și încearcă să nu treci de acel număr.

Vei avea șanse mai mari de reușită dacă combini consilierea psihologică cu medicația. Clinica Aliat Suceava te poate ajuta cu ambele.

Pregătește-te de simptomele de sevraj, de „cravings”. Craving-ul este nevoia de a fuma, care poate fi foarte puternică. Pentru acele momente, să ai ceva la îndemână (gumă de mestecat, un fruct, etc). Esențial e să treacă momentul respectiv. Poți încerca cu puțină activitate fizică, o plimbare când vrei să fumezi sau câteva genuflexiuni. Ideea să e îți abați atenția de la dorința acută de tutun.

Renunță la tot ce îți amintește de obiceiul acesta. Aruncă scrumierele, brichetele, etc. Asigură-te că dormi bine, asta reduce stresul (stres care, de obicei, conduce la nevoia de fumat).

Cere ajutor. Familia și amicii te pot susține. Spune-le care e dorința ta și spune-le să se abțină de la fumat în preajma ta, dacă ei fumează deja.

Află care sunt triggerii tăi, stimuli care te fac să dorești să fumezi. Unii oameni simt dorința de a fuma în anumite context. Vrei să fumezi la cafea dimineața, ori când ești stresat la muncă. Concepe răspunsuri la situațiile când vei fi tentat. Dacă vineva îți oferă o țigară, spune: „Nu, mulțumesc, mă las.” Dacă ceilalți insistă să fumezi mai departe, ia în calcul o pauză de la relația respectivă, pentru că ei nu îți vor binele.

 

Controlează stresul. El este principalul trigger și ar trebui controlat cu ore bune de somn, sport și mindfulness.

 

Cere ajutor profesionist. Terapia cognitiv-comportamentală funcționează, terapeutul te poate învăța anumite trucuri utile pentru când apare craving-ul. La fel de bine funcționează anumite medicamente.

 

Poti sa folosești și anumite medicamente care  blochează receptorii de nicotină din creier și face fumatul mai puțin plăcut. Aceste medicamente ( precum Champix de exemplu) se iau numai sub supraveghere medicală, la o săptămână după ce te-ai lăsat, și să îl iei cam 12 săptămâni. Poate avea efecte secundare, precum greață, insomnie, flatulență, schimbare a gustului, dar dublează șansele de reușită!

 

Și nu uita, specialiștii de la Clinica Aliat Suceava te pot ajuta să te lași de fumat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *